Het nieuwe station delft klaar voor testfase
Javascript is uitgeschakeld

Het nieuwe station Delft klaar voor testfase

Geplaatst: 19-09-2014
Het nieuwe station Delft klaar voor testfase
Beeld: Ronald Tilleman

Het ondergrondse station en de nieuwe stationshal zijn zo goed als gereed en vandaag door de betrokkenen, waaronder Strukton, opgeleverd aan opdrachtgever ProRail. Voor de bouw van de stationshal is Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) gedelegeerd opdrachtgever geweest. Met de oplevering is ProRail nu eigenaar van het ondergrondse station en heeft de spoortunnel tot haar beschikking om de komende maanden te gaan testen. De nieuwe stationshal is vanaf vandaag in handen van NS, die in december van dit jaar start met het inrichten van de winkels.

De oplevering van het ondergrondse station en de stationshal markeert een belangrijke nieuwe fase voor Spoorzone Delft. De bouwplaats onder het maaiveld is nu getransformeerd tot een zo goed als gebruiksklaar station. Dit domein verandert nu in een testomgeving, waar tunnel, ondergronds station en bijbehorende tunneltechnische installaties en (veiligheids)systemen worden getest en voorbereid op de indienststelling van de spoortunnel. Volgens de huidige planning zijn tunnel en station in het voorjaar van 2015 in gebruik.

NS is nu eigenaar van de stationshal en levert de winkels in december 2014 op aan de huurders voor de verdere inrichting. Er komt een gevarieerd winkelaanbod van food en non-foodformules die de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk maken.

'Bouwers Strukton Worksphere, Strukton Rail, BAM Utiliteitsbouw en Combinatie CrommeLijn (CCL) hebben met deze oplevering ieder een flinke klus geklaard en een aanzienlijke bijdrage geleverd in de realisatie van het project Spoorzone Delft', aldus Ad Broeders, projectmanager Spoorzone Delft vanuit ProRail.

Zo is Strukton Worksphere in september 2013 gestart met het afbouwen van het ondergrondse station en de fietsenstalling. Zij zijn verantwoordelijk voor de realisatie van de vloeren, plafonds, wandbekleding, stijgpartijen, rookschermen en inrichting van het ondergrondse station.

Strukton Rail heeft de afgelopen periode gewerkt aan de aanleg van het nieuwe spoor en de bovenleidingen in de oostelijke tunnelbuis. Zij leggen het spoor en de bovenleidingen straks ook in de westbuis aan. CCL en Strukton Rail stellen nu de oostbuis van de tunnel ter beschikking aan ProRail, zodat zij de tunnel en ondergrondse station kan gaan testen.

CCL is verantwoordelijk voor de ruwbouw van de spoortunnel en het ondergrondse station, de bouw van de tunneltechnische- en stations installaties en straks ook de bouw van de parkeergarage en een deel van de inrichting van de openbare ruimte.

BAM Utiliteitsbouw bouwt sinds mei 2013 het stadskantoor en levert nu de geintegreerde stationshal op, inclusief voorzieningen voor de reizigers. De winkels worden eind dit jaar ingericht. Ondertussen werkt BAM Utiliteitsbouw door aan de bovenliggende verdiepingen van het stadskantoor en bouwen zij straks nog de resterende 20 procent van het gebouw, nadat de bovengrondse spoorlijn gesloopt is.

Bron: Strukton

Overig Bouwnieuws

Nieuwbouw zucht onder bezwaarmakende burgers 24-04-2024
Honderden leggen werk neer op stakingsdag kleinmetaalbranche 23-04-2024
Vergunningverlening woningbouw weer gedaald 23-04-2024
Alarm over conditie Van Brienenoordbrug 23-04-2024
Bouwplaats Lochem twee maanden na ongeval vrijgegeven 23-04-2024
Provincie baalt dat Schiphol stikstofruimte opkoopt 22-04-2024
IMF dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek 22-04-2024
Prijzen koopwoningen in maart ruim 5 procent gestegen 22-04-2024
'Op termijn huizeneigenaar verplichten te verduurzamen' 22-04-2024
Huurprijzen vrije sector blijven stijgen door krimp aanbod 18-04-2024
 

Onze partners

  • Kingspan Geïsoleerde panelen
  • De Hoop Pekso
  • Itho Daalderop
  • Wienerberger
  • De Groot Vroomshoop
  • Celdex
  • Techcomlight
Sluit deze advertentie