Blijf innoveren, kapers op de kust!
Columns | Door Jan van der Doelen
Geplaatst: 16-10-2014
In ons meest recente kwartaalbericht voor de bouw concluderen we nog steeds een redelijke groeiverwachting qua volume. Vertrouwen en orders hebben zich niet negatief ontwikkeld ondanks het slechte tweede kwartaal van dit jaar. En toch voelt het nog niet comfortabel.
Bouwbedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe producten en nieuwe verdienmodellen. Ondertussen blijven de marges krap omdat er nog meer dan voldoende capaciteit aanwezig is. Het aantal faillissementen is behoorlijk afgenomen ten opzichte van vorig jaar waardoor de capaciteit niet snel verminderd. En dus blijft concurrentie op prijs nog te dominant. Helaas, want de meeste bouwers zijn ondertussen wel toe aan een wat beter rendement. Dit alles kan natuurlijk een goede driver zijn om zaken anders te gaan aanpakken. Maar beter is te reageren op de sterk veranderende buitenwereld. En nog beter: hierop te anticiperen. Immers, de 21e eeuw is echt anders dan de vorige. Een paar typeringen van deze eeuw, vergeleken met de vorige, zijn de doorzettende vergrijzing, streven naar welvaartsbehoud in plaats van stijging ervan, een economie die vertraagt, overwegend vraag-gedreven markten, maatschappelijk verantwoord opereren, toegevoegde waarde in plaats van loyaliteit en merktrouw, oriëntatie online want online is permanent beschikbaar en maakt van consument een kennisconsument. Transparantie, flexibilisering en individualisering zijn de nieuwe kernbegrippen. Allemaal elementen waarop mogelijk een bestaand business model moet worden aangepast. Of in het beste geval al lang aangepast is. Innovatie in de bouw is urgenter dan ooit. En omdat de bouw in Nederland een grote sector blijft met een volume van zo’n 60 miljard euro en de innovatiegraad nog niet hoog is in vergelijking met andere sectoren zijn er met de geschetste veranderingen ook partijen uit andere sectoren die wellicht waarde kunnen toevoegen in de bouw. Een onderneming als DHL is geinteresseerd in bouwlogistiek. Een facilitair bedrijf zou samen met goede uitvoerende partijen de bouwregie kunnen voeren. Niet onlogisch en niet onmogelijk. Voldoende redenen om blijvend innoverend te ondernemen. Veel gesprekken die ik met bouwers voer gaan over het bepalen van de richting voor zo’n bestendige toekomst. Een goed voorbeeld hiervan is een bouwbedrijf in Twente die begrijpt dat standaardisatie en diversificatie goed samen kunnen gaan. En moeten gaan om consumenten een betaalbaar maatwerkproduct te kunnen bieden. Samen met dedicated partners wordt een woning per stuk en op maat in volgorde van bestelling geproduceerd. 3D-BIM wordt hierbij toegepast om het productie zonder verspilling en wachttijden te laten verlopen. Binnen één week zou een woning uiteindelijk kunnen zijn gebouwd. Het concept vertoont veel overeenkomsten met de bouw van automobielen waarbij in serie wordt geproduceerd maar waarbij er nauwelijks twee hetzelfde zijn. Een dergelijk concept past prima bij de elementen van de 21e eeuw.
Mr. Jan van der Doelen is Sectormanager Bouw, Onroerend Goed en Leisure bij ING Nederland
Overig Columns
|