Out-of-the-box
Columns | Door Charles Groenhuijsen
Geplaatst: 04-12-2014
Als het over nieuwe businessmodellen gaat moet ik vaak denken aan een nummer van Freek de Jonge van héél lang geleden. Het ging over een stoere verpleegster uit Dokkum die op vakantie ging naar Italië. Ze hunkerde naar intiem vertier dat Friese jongens haar onthielden. Eenmaal ter plekke hadden de Italiaanse ‘ragazzi’ haar snel in de smiezen en paaiden de struise Friezin moeiteloos. En dan volgt de historische zin van Freek de Jonge over deze vrijlustige verpleegster: ‘Het was gebeurd voor ze het in het woordenboek had kunnen opzoeken’. Tsja. Ze keerde gedesillusioneerd en zwanger in Dokkum terug.
Veel bedrijfstakken overkomt hetzelfde. Het is gebeurd voor ze het in het economische woordenboek hebben kunnen opzoeken. Denk aan de muziekindustrie, boekwinkels, reisbureaus, talloze winkels, kranten en tijdschriften. Het overkwam ze allemaal. Ze werden op een ochtend wakker en zagen tot hun grote verbijstering: Alles is ineens ánders!
Elke keer weer denk je: ‘Elke keer weer lukt het een paar slimmeriken een visie te ontwikkelen waarmee ze een industrie of bedrijfstak met soms meer dan een eeuw traditie compleet onderuit schoffelen. Zouden ze in andere bedrijfstakken sidderen en beven uit angst dat dit hen ook overkomt?’
De dreiging wordt alleen maar groter. Neem een paar recente revoluties. Online taxibedrijf Uber kan binnen een paar jaar, zeggen deskundigen, het grootste (en goedkoopste!) taxibedrijf ter wereld zijn. Airbnb kan het grootste hotelbedrijf ter wereld worden. Angstaanjagend voor de mastodonten van de Oude Economie. Uber wordt het grootste taxibedrijf maar ze hebben nul auto’s in bezit en nul chauffeurs in dienst. Ze hebben alleen een paar computers, servers en slimme software. Airbnb hetzelfde liedje: Ze jagen Marriott, Sheraton, Holiday Inn en Van der Valk in de touwen maar hebben nul gebouwen, kamers, kamermeisjes, obers, receptionisten of hotelmanagers.
Trek deze visie even door… Is er zo meteen een bedrijf X dat de grootste bouwonderneming ter wereld wordt zonder dat ze ooit een steiger hebben gebouwd en zonder ook maar één metselaar, timmerman, uitvoerder of betonvlechter in dienst? Onvoorstelbaar? Denk even na. Kan zoiets? Nu hoor ik u tegenwerpen: Een bouwproject is ingewikkelder dan een taxiritje of hotelnacht boeken. Ingewikkelder ook dan wat muzieksites, online boekenverkopers en Vliegtickets.nl doen. Allemaal waar. Maar toch niet helemaal geruststellend. U en ik kunnen nu niet verzinnen hoe een digitale coup de bouwwereld kan laten schudden. Maar dat konden al die ándere naar adem happende bedrijfstakken destijds ook niet. En het gebeurde tóch. We kennen de gevolgen.
Er is nog een reden om heel goed na te denken. Al die businessmodellen die ik opnoemde bestaan eigenlijk alleen uit software en servers. We staan nog maar aan het begin van een omslag. Voeg daar dan eens alle revolutionaire slimme hardware bij. Even simpel houden: Robots. Wat kan er allemaal niet als je die aan het speelveld toevoegt? Ik hoor het steeds weer op congressen over de bouw. ‘We moeten een nieuwe visie ontwikkelen. Out-of-the-box denken’. Toedeledoki! Doet u dat ook écht? Denk even niet vanuit het bestaande, maar begin in gedachten vanaf nul. Hoe zou de bouwketen er dan uit zien? Een béétje anders? Of héél anders?
De meeste bouwondernemers durven niet zo radicaal te denken. Vanwege gevestigde belangen. Angst voor onzekerheid. Is dat verstandig? U, ik én die verpleegster uit Dokkum weten het antwoord. Be ready!
Overig Columns
|