Architect ziet raakvlak omzetstijging voedingsindustrie arc
Javascript is uitgeschakeld

Architect ziet raakvlak omzetstijging voedingsindustrie / architectuur

Geplaatst: 10-07-2014
Architect ziet raakvlak omzetstijging voedingsindustrie / architectuur
Beeld: Herman Bessels

Om te voorkomen dat voedingsmiddelenproducenten continu een prijsgevecht blijven voeren, kunnen ze beter inzetten op beleving. Verkopen lukt beter door transparant te zijn en de zintuigen te prikkelen bij een bezoek aan het bedrijf.

Dat denkt Herman Bessels, architect en naamgever aan het bureau Bessels architekten & ingenieurs in Twello. Hiermee denkt hij dat voedingsmiddelenproducenten de uitdaging aan kunnen om de consumenten voor zich te winnen.

Volgens een recent verschenen rapport van Rabobank (Food Processors Challenged by Online Growth Dynamics) doen we over vijftien jaar bijna een kwart van de boodschappen online en dat betekent dat de spelregels voor leveranciers veranderen. Nederland loopt achter op ontwikkelingen in Engeland en Frankrijk, met name vanwege de hoge supermarktdichtheid, maar de verwachting is dat online verkoop in de food in 2016 de helft van de omzetgroei in de Nederlandse supermarkten opslokt. Producten zullen hun marketing, merkstrategie en assortiment moeten aanpassen om de uitdagingen van online verkopen om te zetten in kansen.

Hoe zoen je een goudvis?
Om dit te laten slagen, hecht Bessels waarde aan twee aspecten: transparantie en beleving. In het bedrijf zelf kun je mensen veel meer laten 'beleven' dan wanneer ze een bedrijf op internet opzoeken. Bessels vergelijkt die emotie met die van een goudvis. 'Die kun je alleen maar zoenen met een glasplaat ertussen.' Door mensen uit te nodigen in het bedrijf, ze rond te leiden, de productie te laten zien, geef je ze een beleving mee waarbij alle zintuigen geprikkeld kunnen worden - veel meer dan alleen op internet. Deze beleving moet wel kloppen met de verwachting van mensen. In een vleesbedrijf moet het bijvoorbeeld niet naar olie ruiken, in een broodfabriek wil je vers brood ruiken.

De architect heeft in het buitenland al veel voorbeelden gezien van producenten die door transparantie en beleving beter gingen verkopen. Of 'helpen kopen', zoals Bessels verkopen noemt. Een Oostenrijkse broodfabriek laat jaarlijks aan zo'n 100.000 mensen zien hoe ze brood maken, wat er toe geleid heeft dat consumenten ook buiten Oostenrijk in hun supermarkt naar dit brood vragen. Ook brouwerijen, zoals Carlsberg in Kopenhagen, weten met een rondleiding door de brouwerij, eindigend in het proeflokaal, de zintuigen te prikkelen van de bezoekers en hen met een unieke ervaring naar huis te sturen.

Echter, door alle regels aan onder meer hygiëne is het niet eenvoudig om mensen die beleving mee te geven. Een rondleiding door de productie in een bedrijf gaat vaak gepaard met lastige plastic schoentjes, vervelende mutsen en stofjassen over zorgvuldig geklede en gekapte inkopers, consumenten en andere relaties.

Dat is één van de punten waar architectuur en voedingsindustrie elkaar ontmoeten. Beleving en transparantie ontstaan al in het ontwerp. Bij Plusfood in Oosterwolde bijvoorbeeld maakte Bessels het mogelijk om relaties, klanten, consumenten in hun eigen kleding zonder extra maatregelen rond te leiden: een transparante gang biedt de bezoeker de gelegenheid om het gehele productieproces achter glas te volgen. Maar dan niet het glas van een monitor, maar het glas dat gepaard kan gaan met allerlei zintuigprikkelende ervaringen.

Overig Bouwnieuws

Provincie Friesland weer op één lijn over woningbouw 25-04-2024
Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen 25-04-2024
'Land slibt dicht zonder goede mobiliteit' 25-04-2024
Winkelleegstand binnensteden loopt op 25-04-2024
Gemeente Utrecht wil eigen warmtebedrijf oprichten 25-04-2024
Huurwet stevent af op meerderheid 25-04-2024
Nieuwbouw zucht onder bezwaarmakende burgers 24-04-2024
Honderden leggen werk neer op stakingsdag kleinmetaalbranche 23-04-2024
Vergunningverlening woningbouw weer gedaald 23-04-2024
Alarm over conditie Van Brienenoordbrug 23-04-2024
 

Onze partners

  • Recticel Insulation
  • Sapa by Hydro Building Systems
  • Renson
  • Reynaers Aluminium
  • ROCKWOOL
  • Roval Aluminium
  • Sterk Beton
Sluit deze advertentie