Blockbusters of Indie stedenbouw?
Columns | Door Tim de Boer
Geplaatst: 02-09-2019
Het gaat weer goed met de economie en in de stad moeten weer meters gemaakt worden om de tekorten op de woning- en kantorenmarkt in te lopen. In veel steden schieten de geplande torens de lucht in. De opleving van samen stad maken, van onderop, lijkt ten einde gekomen. Duurde de crisis te kort? Gaan we weer terug naar de stedenbouw van voor de crisis? Met Blockbusters in plaats van Indie-projecten?
In de filmwereld heb je ook een duidelijke scheiding tussen Indiefilms en de Blockbusters. Indie films zijn vaak kleinere, met minder budget gemaakte, films. Vaak draaien ze om een unieke combinatie van verhaal, regisseur en acteurs. Het zijn films die een risico durven te nemen. Soms pakt dat goed uit, soms ook niet. In ieder geval zijn het projecten die een unieke perspectieven op het leven bieden.
Blockbusters, voornamelijk uit Hollywood, spelen het juist groot. 400 miljoen voor één film is niet gek meer. En dat betekent dat vrijheid in verhaal, acteurs en marketing er niet is. Studio’s testen de film bij het publiek. Zonodig passen ze de film aan om beter aan de verwachtingen van het publiek te voldoen. Het liefst kiezen de paar overgebleven studio’s voor verhaallijnen die meerdere films omvatten zoals de Star Wars films of het Marvel Cinematic Universe. Andere grote spelers in de filmwereld proberen deze aanpak inmiddels te kopiëren.
Ook in de stad zien we dit verschil. Grote investeringen, zoals in hoogbouw, zijn alleen weggelegd voor grote bedrijven die dan ook zeker willen zijn van verkoopwaarde: Blockbuster Stedenbouw. En deze projecten worden weer verkocht aan internationale beleggers die niet geïnteresseerd zijn in de locatie of de stad, maar vooral in het rendement dat de locatie en het project hen kan bieden.
En deze internationale partijen komen steeds meer naar Nederland. De Nederlandse markt biedt hen goede vooruitzichten op de lange termijn. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze beleggers de stad niet doodslaan met dezelfde formules, dezelfde ontwerpers en dezelfde bedrijven of winkels?
In de crisis bleek Nederland best in staat op andere manieren na te denken over de stad. Er was ruimte voor unieke regisseurs – of ze nu ondernemers waren of ontwerpers – om samen op en met de locatie unieke verhalen te verzinnen die de stad verrijken.
De Indiefilm of kleine film is ook een talentenpool. Hier krijgen regisseurs de kans om te laten zien wat ze kunnen. Soms groeien ze door naar het maken van Blockbusters, maar vaker ontwikkelen ze zich op geheel eigen wijze. Natuurlijk moet ook hier geld verdiend worden, het blijft een commerciële onderneming. Alleen het creatieve aspect staat centraal; niet het rendement.
Ook in de stedenbouw zou het creatieve element veel vaker centraal moeten staan. Hoe maken we namelijk bijzondere steden? Niet door alleen Blockbusters een plek te geven. Ook de humeurige Werner Herzorg, of een fantastische The Lobster ( van regisseur Lanthimos) naast het excentrieke maar vrolijke werk van Waititi, inmiddels meester in het Marvel Cinematic Universe, horen thuis in de stad. Laten we talent een kans geven. Daar worden onze steden alleen maar beter van.
Overig Columns
|