Archidat BouwNieuws - columns - de-bouw-mag-best-wat-trotser-zijn
Javascript is uitgeschakeld

‘De bouw’ mag best wat trotser zijn

Geplaatst: 02-05-2019

We hebben er in Nederland een gewoonte van gemaakt om de bouwsector met andere sectoren te vergelijken. Vaak doen we dat bijvoorbeeld met de automotivesector. De conclusie is dan altijd dat de bouw het niet goed doet. ‘We’ hebben de faalkosten nog steeds niet onder de knie en ook de veiligheid op de bouwplaats laat regelmatig te wensen over.

Met andere woorden, de sector moddert maar wat aan en er is maar weinig om trots op te zijn. Je zou je er bijna voor schamen dat je in de bouw werkt.

Het is een beeld dat deels strookt met de werkelijkheid. Want wanneer de sector zich zou spiegelen aan hun internationale vakbroeders, dan ontstaat er een heel andere realiteit. Immers, als we de Nederlandse bouw vergelijken met Europese landen dan zien we dat onze sector een stuk innovatiever is en op onderwerpen als BIM, prefab en circulariteit zelfs frontrunner is. In tien jaar tijd hebben bouwpartijen BIM echt omarmd. Als het gaat om onze vorderingen met prefab houdt alleen Zweden ons bij. De nieuwste trend is natuurlijk circulariteit. En ook op dat vlak zien we hier veel meer initiatieven dan in andere landen.

Het ligt simpelweg aan onze Nederlandse aard om voor veranderingen open te staan en niet weg te lopen voor vernieuwing. Onlangs was ik nog op de ISH in Frankfurt, ’s werelds grootste vakbeurs voor de installatiesector. Daar hoorde ik van partijen dat zij met veel belangstelling kijken hoe wij van het gas af gaan. De overgang van gasgestookte installaties naar warmtepompen staan andere landen straks ook te wachten en Nederland zien ze daarbij als een blauwdruk voor deze ontwikkeling.

Kortom, de bouwsector kan best wat trotser zijn op wat zij doet. Zonder daarbij overigens zelfgenoegzaam te moeten worden. Van rustig achterover leunen mag en kan ook geen sprake zijn. Daarvoor is de opgave nog steeds groot. Er moeten op het vlak van digitalisering en mechanisatie nog flinke stappen worden gemaakt. Daarmee word je als sector namelijk ook concurrerend met andere sectoren op de arbeidsmarkt. Dan wordt de bouwsector ook interessanter voor de jongens en meisjes die digitalisering studeren. En als we nog meer investeren in prefab en mechanisatie op de bouwplaats wordt het ook een stuk veiliger om daar te werken.

Het glas is altijd halfleeg of halfvol. Het is maar net vanuit welk perspectief je naar het glas kijkt. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat wanneer we van een halfvol glas uitgaan het niet alleen makkelijker maar vooral ook een stuk leuker is om het vol te krijgen.

Jan-Paul Schop
Managing Director USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.

Overig Columns

Efficiënt, maar moet nog efficiënter 02-07-2019
Prijzenslag 2019 27-05-2019
Amerikanen hadden lef om écht toekomstgericht te denken 29-04-2019
‘The big five’ te groot voor Nederland? 01-04-2019
Nederland: het resultaat van roofbouw op het landschap 06-03-2019
Woningmarkt: Het best denkbare anti-conceptiemiddel 25-02-2019
Van diesel naar duurzaam 23-01-2019
Dromen van Alibaba 08-01-2019
Leverancier aan het woord: "Een kwestie van tijd" 11-06-2018
Leverancier aan het woord: "Van duurzame naar gezonde gebouwen" 27-03-2018
 

Onze partners

  • Faay Vianen
  • Fermacell
  • Hakron
  • Halfen
  • Therminon
  • Totaaldakconcept.NL
  • Wilms
Sluit deze advertentie