Let op de toetreders
Columns | Door Jan-Paul Schop
Geplaatst: 26-02-2020
‘How we are breaking new ground in the building industry’. Oftewel ‘Hoe we nieuwe wegen inslaan in de bouwsector’. Het is de eerste opvallende openingszin op de website van Katerra. Dit Amerikaanse bedrijf noemt zichzelf de Tesla van de bouw. CEO en oprichter Michael Marks heeft grootse plannen met zijn onderneming die het complete bouwproces naar de fabriek wil verplaatsen.
Het bedrijf telt inmiddels meer dan 5000 werknemers en heeft een beurswaarde van een slordige vier miljard dollar. Voor de goede orde, dat is bijna vier keer zo veel als die van BAM.
Decennialang is de bouwsector erin geslaagd geweest om nieuwe toetreders enigszins buiten de deur te houden. Maar sinds enige tijd zien we toch nieuwe spelers op de markt komen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Nest, de zelflerende thuisthermostaat, Ring Doorbells en Google. Voorbeelden van bedrijven die in korte tijd op productniveau een marktaandeel hebben veroverd. Met hun producten hebben zij domotica letterlijk in de woningen gebracht. Waar de installatiesector altijd moeilijk en ingewikkeld over deed, hebben zij met bijna ‘plug and play’-achtige gadgets woningen smart gemaakt.
Coolblue stort zich nu met een glimlach op het aanbieden van zonnepanelen. Omdat service bij dit bedrijf voorop staat blijft het niet alleen bij leveren maar worden de panelen ook geïnstalleerd. Coolblue zoekt hiervoor zo’n 1000 installateurs. Een belangrijke eis waar de nieuwe Coolblue-medewerkers aan moeten voldoen: “Je maakt klanten blij”. Van Ikea horen we op dit moment niet veel, maar het is wachten op prefab bouwconcepten die op de markt worden gebracht. Net als dat veel webshops van keukens en badkamers met veel gevoel voor service zich ook meer richten op het installeren van hun producten. Het is efficiënt, kostentechnisch interessant en servicegericht. Bij de consument wordt de rommel opgeruimd en oude spullen, indien nodig, meegenomen.
De grote vraag is natuurlijk welke gevolgen de toetreders voor de bouwsector hebben. Als we kijken naar de automotive is die sinds de komst van Tesla ingrijpend veranderd. In zijn beginperiode werd Elon Musk nog weggehoond. Maar inmiddels levert ieder merk wel een full-electric model. De ontwikkelingen op product- en conceptniveau gaan de bouwsector zonder enige twijfel veranderen. Mijn advies? Let op de nieuwkomers. Ga zelf efficiënter bouwen, maak zoveel mogelijk gebruik van slimme technieken en denk veel meer vanuit de klant. Dan is de toekomst echt zo gek nog niet.
Jan-Paul Schop Managing Director USP Marketing Consultancy
USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.
Overig Columns
|