Archidat BouwNieuws - columns - oh-so-sexy
Javascript is uitgeschakeld

Oh, so sexy…?

Geplaatst: 18-12-2019

Vraag eens aan een gemiddelde groep jongeren waar ze willen werken. Of waar ze spaargeld zouden beleggen. Wordt de bouw dan vaak genoemd? U en ik weten het antwoord. Techbedrijven, dáár wil iedereen werken en investeren. De bouw is níet sexy. Waarom eigenlijk niet?

In de bouw heb je volop banen voor stoere en sterke jongens en meiden. Je bent veel buiten en moet - om het optimaal te doen - in tiptop-conditie zijn. Is dat níet sexy? Kennelijk niet.
Ik snap dat wel. De bouw is te weinig modern en innovatief. Het imago lijdt daaronder.

Techbedrijven lopen wél voorop met innovatie. En minstens even belangrijk: Zo’n bedrijf straalt jeugdigheid en innovatie uit.
Ik kijk simpelweg naar onze drie volwassen kinderen. Wat voor werk kozen ze?

Zoon Bas (27) werkt in in Malmø (Zweden) bij Hilti. Het superieure bouwgereedschap van dit bedrijf is vast bij veel lezers van Bouwformatie bekend. Bas heeft er een fantastische baan, reist veel en krijgt volop vrijheid om zijn leidinggevende baan in marketing zelf in te richten.

Dochter Francine (25) werkt in San Francisco op het hoofdkantoor van AirBnB. Hipperdepip. Zelf kijken naar hun megakantoor? Ga naar Google Afbeeldingen en zoek op: airbnb hq san francisco. Daar wil je graag werken toch? Werknemers worden er in de watten gelegd met lekker (gratis) eten, sportclubs en massages. Ruimhartig investeren in personeel is daar een centrale doelstelling.

Zoon Daan (24) werkt in New York bij internetbedrijf Jet.com. Ook al helemaal bijdetijd. Hij heeft vanuit zijn kantoor breed uitzicht op Manhattan (zoek op: jet.com hoboken new york). Vacatures bij deze bedrijven leveren elke keer honderden reacties op. De sollicitanten liggen voor het oprapen.

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om deze supermoderne techbedrijven in grote steden te vergelijken met een gure bouwplaats in Balk of Budel, Dokkem of Dedemsvaart. Maar een bouwsector die aantrekkelijk wil worden voor jonge werknemers, kan er wel een voorbeeld aan nemen.

De bouw is - als het om technische innovatie gaat - een van de meest veelbelovende sectoren. Alles komt er samen: Slim en verstandig gebruik van energie en grondstoffen; 3D printing dat een revolutie wordt in de bouw; huizen en gebouwen die voldoen aan de laatste eisen van een nieuwe, duurzame samenleving; steeds meer leuke, innovatieve banen voor hoger opgeleide studenten. Wat wil je nog meer? En toch niet sexy…

Een verschil tussen die techbedrijven en de bouw? Creatieve disruptie. Je moet als sector bereid zijn radicaal te breken met oude patronen en gewoonten. Dat creëerde businessmodellen die tot voor kort ondenkbaar waren. Radicale, niets-ontziende innovatie bracht ons Amazon, Apple, AirBnB, Facebook, Google, Netflix. Het heet ook wel “creative destruction”. Ja, dat doet pijn. Maar het is onvermijdelijk.

De bouw sukkelt daar (ja, ik generaliseer er zijn ook goede voorbeelden) een beetje achteraan: Nog te veel oud denken en dus oude resultaten. Oorzaken (zie ook EIB-rapport “Innovatie in de Bouw”): Starre aanbestedingen, risicomijdend gedrag, onvoldoende ketensamenwerking, weinig uitwisseling van kennis. Een verdrietige opsomming. Toch?

Het kan én moet anders.

Anders blijven veel jongeren-met-talent de bouw mijden.

Wat ’n niet-creatieve verspilling.

Overig Columns

De renaissance van houtbouw: Dwarsschotten, krommers en lepelboren 03-02-2020
Mijn Huis, mijn kasteel? 14-01-2020
Laat de bouw niet stikken 03-12-2019
Fuck de faalkosten 15-10-2019
Wake up call 25-09-2019
Blockbusters of Indie stedenbouw? 02-09-2019
Efficiënt, maar moet nog efficiënter 02-07-2019
Prijzenslag 2019 27-05-2019
‘De bouw’ mag best wat trotser zijn 02-05-2019
Amerikanen hadden lef om écht toekomstgericht te denken 29-04-2019
 

Onze partners

  • VELUX Nederland
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
  • Kubus Informatiesystemen
Sluit deze advertentie