Prijsstijging als kans
Javascript is uitgeschakeld

Prijsstijging als kans

Geplaatst: 08-06-2022

De sector zucht momenteel onder het juk van de prijsstijgingen. Tweederde van alle bedrijven kampt er momenteel mee. De kosten van materialen lopen fors op, de energielasten zijn zwaarder en de roep om hogere lonen begint steeds luider te klinken. In een markt waar de uitstroom al jaren hoger is dan de instroom, komen talentvolle nieuwkomers alleen nog voor een flinke zak geld binnen.

Het verleggen van de kostenstijgingen bij de opdrachtgevers blijkt in de praktijk vaak niet mogelijk. Meer dan de helft van de bouwbedrijven geeft aan zelf (grotendeels) voor de kostenstijgingen op te draaien. Het is duidelijk dat dit in een bedrijfstak, waar de winstgevendheid al sinds jaar en dag tussen de drie en vijf procent ligt, een lastig verhaal is. Want wat heb je dan nog aan een goed gevulde orderportefeuille als je onder aan de streep er nauwelijks nog wat aan over houdt? Dan kun je het project maar beter niet bouwen.

Menig bouwbedrijf, maar ook ontwikkelaar, woningcorporatie en belegger komt de komende tijd in toenemende mate voor dit besluit te staan. Stellen we de uitvoering van het project uit of stoppen we er helemaal mee? Uit een recent onderzoek van ons blijkt dat 75 procent van de architecten en 60 procent van de aannemende bedrijven verwachten hiermee te maken te krijgen. Kortom, op de korte termijn hebben de prijsstijgingen tot gevolg dat de druk op de woningmarkt niet zal vermindert.

Het sentiment in de bouw is over dit punt erg in mineur. Maar wanneer we de prijsstijgingen met een wat positievere blik beschouwen, heeft het ook positieve effecten. Zo zorgt bijvoorbeeld het uitstellen van bouwprojecten voor een afkoeling van de markt. Natuurlijk blijft de druk onverwijld groot, maar toch ontstaat er een zekere mate van ontspanning. Al is het alleen al door het feit dat de aanvoerketen op adem kan komen. Dat leidt uiteindelijk hoe dan ook tot een prijsdaling. Op het moment dat de vraag (tijdelijk) wat minder wordt, leidt dit tot een daling van de prijzen. Voor de goede orde, voor de lange termijn blijven de vooruitzichten voor de bouw goed. De woningproductie moet flink omhoog en er is een enorm verduurzamingsvraagstuk dat op het bordje van de sector ligt.

Om uiteindelijk voor de lange termijn minder gevoelig voor kostenstijgingen te worden, moet de sector het bouwproces aanpassen. In de praktijk betekent dit meer inzetten op industrieel bouwen. Dat wordt door de sector inmiddels breed erkend. Bij industrieel bouwen heb je minder mensen nodig, dus positief voor de loonkostencomponent, je hebt minder materiaalverspilling en geen faalkosten meer. In dat licht bezien zorgen de huidige prijsstijgingen voor een verdere professionaliseringsslag van de bouw. Zo heeft elk nadeel weer z’n voordeel.

Jan-Paul Schop

Managing Director USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend marktonderzoeksbureau voor de bouwsector, de installatiesector, de doe-het-zelfsector en de woonsector.

Overig Columns

Pompen of verzuipen 16-04-2024
Over wonen en ‘place’ 28-03-2024
Gulzige rotzakken 13-02-2024
Wanorde, of systeem? 08-02-2024
Gevederde vrienden 08-01-2024
Zwaar verouderde architectuur 06-12-2023
Systeem(keuze) 21-11-2023
Van klein denken krijg je grote spijt 07-11-2023
De grote en de kleine schaal 18-10-2023
Hongerwinter in Utrecht? 11-10-2023
 

Onze partners

  • Carlisle Construction Materials
  • Kawneer
  • Heembeton
  • Therminon
  • Wilms
  • Naxis Energy
  • SOPREMA
Sluit deze advertentie