Archidat BouwNieuws - thema - architectuur-en-infrastructuur-verenigd
Javascript is uitgeschakeld

Architectuur en infrastructuur verenigd

Geplaatst: 12-11-2013
Architectuur en infrastructuur verenigd
Beeld Corné Houwaard

We besteden steeds meer tijd aan infrastructuur. Stations en vliegvelden zijn bijvoorbeeld in de afgelopen jaren van pragmatische verkeersknooppunten veranderd in op zichzelf staande bestemmingen. Desondanks lijken architectuur en infrastructuur nog vaak onverenigbaar, als ruziënde buren die elkaar alleen tolereren met een geluidswal als scheiding.

Als het aan Frank Loer ligt, is in de stad van de toekomst architectuur en infrastructuur verweven. Daarom ontwierp Loer voor zijn afstudeerproject ‘The Lobby of the Metropole’ een brug in Rotterdam die niet alleen mensen van de ene naar de andere oever brengt, maar ook een bestemming op zichzelf kan zijn.

Een architect die een brug ontwerpt heeft naast de pragmatiek van het overspannen van een oever ook een eigen agenda. Die agenda aan een constructeur duidelijk maken is lastig, maar hij bevorderde zijn communicatie met foam modellen. Loer bouwde een CNC foamsnijder, een samenstelling van high-tech elementen zoals 4-stappenmotoren en een driverboard en low-tech elementen zoals ladegeleiders en tafelpoten. De foamsnijder stuurt automatisch een hete draad aan die zo vormen uit foam snijdt. Dankzij die machine kon Loer eindeloos veel varianten op bogen snel produceren, en zo constructieprincipes testten. Met nylon borduurde hij er substructuren van trekkabels op. Door meer kabels dan gebruikelijk te ontwerpen, kon Loer de kabels kleiner dimensioneren met als resultaat een fijnmazig net dat het brute karakter van de brug verzacht. Daarbij werd Loer ook geinspireerd door de Acacia boom die bestaat uit een sterke stam en een plat dak dat naar boven uitwaaiert. Het complexe eindbeeld van staal en de kabels doen denken aan de staalconstructies van Eiffel. Dat komt volgens Loer doordat er in die constructies meer manuren werden geinvesteerd, constructieve efficiënte en elegantie. ‘Nu is materiaal vaak goedkoper dan manuren, dus wordt er liever een minimum aan constructieverbindingen ontworpen. Dat is één van de redenen dat veel infrastructuur er tegenwoordig eenvoudig uitziet,’ aldus Loer. Met zelf gekochte software kon Loer vervolgens de constructieve kwaliteit van zijn modellen testten. Om als het ware de constructieve krachtsafdracht en de esthetiek die daaruit voortvloeide te kunnen beoordelen. Want, aldus Loer, ‘een goed constructieprincipe kan fantastisch mooi zijn.’

Lees het hele artikel met Frank Loer in het nieuwe Bouwformatie Magazine. Vraag nu een gratis proefexemplaar aan in onze webwinkel.

Overig Thema

Whitepaper kosteneffectiviteit BENG 20-02-2019
BENG: geen keuze meer tussen energie opwekken of besparen 16-01-2019
Bouwen volgens de BENG-eis 12-12-2018
Voorlopige BENG-eisen bekendgemaakt 12-12-2018
BENG 22-11-2016
Bijna Energie Neutrale Gebouwen 22-11-2016
Luchtdicht bouwen 18-11-2016
Trias Energetica 17-11-2016
Energielabel 15-11-2016
Passiefhuis 14-11-2016
 

Onze partners

  • MBS Groep
  • UNILIN Insulation
  • Alsecco
  • VMRG
  • FOAMGLAS isolatie
  • Recticel Insulation
  • Sapa Building System
Sluit deze advertentie