Archidat BouwNieuws - thema - candystore-voor-architecten
Javascript is uitgeschakeld

‘Candystore voor architecten’

Geplaatst: 06-07-2014
‘Candystore voor architecten’
Beeld: Ilco Kemmere

Zeventien jaar werkt Aad Kuiper inmiddels bij Hunter Douglas. In deze periode is de ‘federatie van ondernemingen’ verder gebundeld tot marktleidend op het gebied van decoratieve raambekleding, hoogwaardige kwaliteit plafonds en geventileerde gevelsystemen.

Kuiper erkent dat veel van de relaties, opdrachtgevers en studenten het profiel van Hunter Douglas te bescheiden vinden. ‘Ik hoor vaak; ‘jullie maken zulke mooie producten, maar niemand weet dat’. En dan zeg ik altijd; ‘als jullie het maar weten, dat is voor mij genoeg’.’ Volgens hem zit bescheidenheid min of meer in het DNA van het bedrijf. ‘Met op de trom roffelen scoor je binnen dit concern geen punten. In het naar buiten toe onszelf op de borst kloppen zijn we niet goed. Willen we ook niet. Trots zit heel erg in dit bedrijf, maar dat delen we vooral met elkaar.’ Dan na een korte stilte; ‘Wij verspreiden ook nooit persberichten over de projecten die we in uitvoering nemen. We hebben zoiets van laten we het eerst maar eens maken.’

De Hunter Douglas groep omvat 169 bedrijven met 68 fabrieken en 101 assemblagebedrijven in meer dan 100 landen. Bij elkaar werken wereldwijd zo’n 17.000 mensen bij het concern waar de familie Sonnenberg nog steeds de grootste aandeelhouder is. Inmiddels is de derde generatie actief in het bedrijf dat in 1919 door Henry Sonnenberg werd gesticht. ‘Al vanaf het eerste begin was hij sterk op acquisitie gericht. Hunter Douglas is altijd een bedrijf geweest dat de ogen open heeft voor nieuwe producten en ondernemingen. Dat kunnen kale patenten zijn, maar ook bedrijven die met bepaalde producten een sterke marktpositie hebben. Kansen worden graag benut.’

Kuiper heeft die expansie de afgelopen zeventien jaar mede vormgegeven. ‘We hebben inderdaad een stevig acquisitiebeleid gevoerd. Dat doen we om twee redenen. Enerzijds om onze distributie wereldwijd te vergroten. Anderzijds om er producten bij te kopen die we via onze bestaande distributiekanalen vermarkten. In 1997 was Hunter Douglas vooral een bedrijf waarvan de activiteiten met name uit aluminium jaloezieën, aluminium gevels en aluminium plafonds bestonden. Tegenwoordig zijn we marktleider op het gebied van decoratieve raambekleding waarbij textiele raambekleding vele malen groter is dan aluminium raambekleding. En op het gebied van bouwproducten is het assortiment in de projectzonwering, gevels en plafonds uitgebreid. Onze omzet in Europa schommelt op dit moment zo rond de 750 miljoen euro.’

Lees het hele verhaal van Aad Kuiper in het nieuwe Bouwformatie Magazine. Klik hier voor een gratis proefexemplaar.

Overig Thema

Whitepaper kosteneffectiviteit BENG 20-02-2019
BENG: geen keuze meer tussen energie opwekken of besparen 16-01-2019
Bouwen volgens de BENG-eis 12-12-2018
Voorlopige BENG-eisen bekendgemaakt 12-12-2018
BENG 22-11-2016
Bijna Energie Neutrale Gebouwen 22-11-2016
Luchtdicht bouwen 18-11-2016
Trias Energetica 17-11-2016
Energielabel 15-11-2016
Passiefhuis 14-11-2016
 

Onze partners

  • De Groot Vroomshoop
  • Celdex
  • Tarkett
  • Techcomlight
  • BASF Nederland
  • Duco Ventilation & Sun Control
  • Dycore
Sluit deze advertentie