Archidat BouwNieuws - thema - herbestemmen-begint-bij-de-klant
Javascript is uitgeschakeld

‘Herbestemmen begint bij de klant’

Geplaatst: 29-06-2015
‘Herbestemmen begint bij de klant’
Beeld: Ilco Kemmere

'Herbestemmen van een gebouw wordt alleen een succes wanneer je je voldoende verdiept in de mensen die er willen gaan wonen, werken of verblijven.' Peter Fraanje, directeur van Nederlands Verbond Toelevering Bouw gebruikt de lunch om zijn visie te geven op de bouw in het algemeen en herbestemmen in het bijzonder.'Het gaat helemaal niet om de rol van de bouwer of de toeleverancier. Dát is oude bouw. Bouwen en herbestemmen beginnen bij de klant, wij zijn providers.'

Hoewel er in zijn ogen veel panden voor herbestemming in aanmerking komen, vindt hij ook dat niet alles daarvoor even geschikt is. ‘We moeten soms ook de moed hebben om gebouwen te vervangen. Als je de slaapwijken ziet of kantorenparken met anonieme dozen dan heb je niet direct het gevoel van ‘dat gaan we eens fijn herbestemmen’. Ik verwacht dat we in de toekomst meer gaan slopen, simpelweg omdat ons woningbestand vergrijst, maar ook vanwege het feit dat de investeringen voor energieneutrale vervangende nieuwbouw de kosten voor energieneutrale renovatie zullen gaan naderen.’ Ook voorziet Fraanje allerlei hybride vormen tussen vervangende nieuwbouw en renovatie. ‘Projectmatig zie je dat nu al gebeuren. Wat dierbaar is laten we staan of strippen we het tot aan het skelet om het vervolgens opnieuw in te richten.

En wat outdatet is of onmogelijke condities heeft om te handhaven slopen we en bouwen we opnieuw op.’ De vernieuwbouw van het voormalige ministerie van VROM tegenover Den Haag Centraal vindt Fraanje in dit kader een goed voorbeeld. ‘Al mis ik bij dat pand wel het publieke debat. Er komen zoveel mensen langs en je zou willen dat dan de omgeving over een nieuwe bestemming meedenkt.’

Klant centraal
‘Pas wanneer we de klant écht centraal stellen, kunnen we ook echt gaan samenwerken. Dat geldt voor alle takken van sport in de bouw, maar bij herbestemmen is dat wel heel duidelijk. Als jij de klant niet goed in het vizier hebt of niet voldoende weet van de klant, dan lukt het jou niet om succesvol te zijn in het herbestemmen. Dat kan alleen een succes worden wanneer je je voldoende verdiept in de mensen die er willen gaan werken, wonen of verblijven. Dus niet het gebouw, niet het project, nee de klant centraal en kijken wat hij of zij nodig heeft. Time to delivery wordt dan bijvoorbeeld veel belangrijker. Op het moment dat je als investeerder het besluit neemt om een pand te herbestemmen, wil je zo snel mogelijk gebruikers in je pand. Dan is er geen tijd om volgordelijk aan de slag te gaan in zo’n gebouw. De houding van ‘ik ben hoofdaannemer en ik regel het allemaal wel’, dat model is failliet. Het nieuwe model - en de nieuwe generatie - richt zich op de klant, op het wonen, het werken.’

Lees het hele interview met Peter Fraanje, directeur NVTB, in het nieuwe Bouwformatie Magazine, thema Herbestemming.

Bestel een exemplaar in de webwinkel

Overig Thema

Whitepaper kosteneffectiviteit BENG 20-02-2019
BENG: geen keuze meer tussen energie opwekken of besparen 16-01-2019
Bouwen volgens de BENG-eis 12-12-2018
Voorlopige BENG-eisen bekendgemaakt 12-12-2018
BENG 22-11-2016
Bijna Energie Neutrale Gebouwen 22-11-2016
Luchtdicht bouwen 18-11-2016
Trias Energetica 17-11-2016
Energielabel 15-11-2016
Passiefhuis 14-11-2016
 

Onze partners

  • Kubus Informatiesystemen
  • Archidat Bouwformatie
  • Dutch Engineering
  • JET BIK Projecten
  • Ravago Building Solutions Netherlands
  • Boon Edam Nederland
  • Xella Nederland
Sluit deze advertentie