Archidat BouwNieuws - thema - stationslandschap
Javascript is uitgeschakeld

Stationslandschap

Geplaatst: 26-09-2014
Stationslandschap
Beeld: Ben Vulkers

Zeg je station, dan denken de meeste mensen aan de klassieke architectuur van een station als Haarlem, met een enorme overkapping en zelfs een wachtkamer eerste, tweede en derde klasse - helaas niet meer in gebruik. Maar de actuele tendens is dat stations ‘krimpen’. Loketten en vervoersinformatie zij in het digitale tij perk overbodig, zodat vooral bij kleinere stations er weinig programma overblijft. In Helmond zocht architect Paul van der Ree van StudioSK, Movares naar een manier om identiteit en vorm te geven aan het moderne reizen. Zij oplossing: een station als een landschap.

Onder de noemer ‘Prettig Wachten’ werkt spoorbeheerder ProRail aan de verbetering van de kleinere stations, waar de meeste mensen hun reis beginnen. Wat dikwijls ontbreekt is sfeer, een beschutte wachtplek en een veilig gevoel. Vijfentwintig geselecteerde stations worden daarom de komende jaren opgeknapt, onder andere door NL Architects, VMX en Moriko Kira. De eerste resultaten zijn inmiddels zichtbaar.

Het oude station Helmond was een armoedig stalen gebouw uit de jaren tachtig, aan een straat die doodliep op het spoor, geflankeerd door grotendeels leegstaande panden. Bepaald niet aangenaam, maar het station – met zevenduizend reizigers per dag een middelgrote locatie – viel buiten het ’Prettig Wachten’ programma. Het geluk was dat de gemeente een nieuwe ringweg onder het spoor wilde bouwen, om het centrum met de nieuwbouwwijk Suytkade te verbinden. Dat project is aanleiding geweest om de afgelopen jaren het hele stationsgebied onder handen te nemen.

Nu of nooit
Aanvankelijk zou de architect alleen een ontwerp maken voor een fietsenstallinggebouw, ter vervanging van het oude, dat moest wijken voor de nieuwe weg. Maar toen bleek dat ook het stationsgebouw een aantal (kostbare) aanpassingen behoefde en de aanbesteding gunstig uitviel - een positief effect van de crisis - werd het nieuwe station een kwestie van ‘nu of nooit’.‘De gemeente zag de kans om van de spoorzone een magneetpunt te maken’, vertelt Van der Ree.‘Een station hoort ten slotte thuis in het rijtje van belangrijke plekken in de stad: het stadhuis, het ziekenhuis, de bibliotheek, het theater.’

Lees alles over het comforabele station in Helmond in het nieuwe Bouwformatie Magazine. Bestel een proefexemplaar in de webwinkel.

Overig Thema

Whitepaper kosteneffectiviteit BENG 20-02-2019
BENG: geen keuze meer tussen energie opwekken of besparen 16-01-2019
Bouwen volgens de BENG-eis 12-12-2018
Voorlopige BENG-eisen bekendgemaakt 12-12-2018
BENG 22-11-2016
Bijna Energie Neutrale Gebouwen 22-11-2016
Luchtdicht bouwen 18-11-2016
Trias Energetica 17-11-2016
Energielabel 15-11-2016
Passiefhuis 14-11-2016
 

Onze partners

  • VELUX Nederland
  • Wédéflex Duurzame Daksystemen
  • ACO
  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
  • Kubus Informatiesystemen
Sluit deze advertentie