Archidat BouwNieuws - thema - voor-de-troepen-uit
Javascript is uitgeschakeld

Voor de troepen uit

Geplaatst: 16-05-2014
Voor de troepen uit
Beeld: Ilco Kemmere

'Ik heb vaak het gevoel dat we als grote toeleverancier voor de troepen uitlopen. Dan is de consument bijvoorbeeld nog helemaal niet bezig met energiebesparing terwijl wij al lang de mogelijkheden van isolatieproducten voor CO2 en energiebesparing hebben gezien.' Hans Jacobs, managing director Kingspan Insulation Continental Europe ziet het echter als zijn taak om continu te blijven innoveren. 'We blijven de isolatiewaarde van onze producten verbeteren.' Het is al snel duidelijk, we lunchen vandaag met een bevlogen persoon.

‘Kingspan was een van de eerste bedrijven die jaren geleden kosten besparen via isolatie en CO2 -reductie op de agenda zette. Een jaar of tien geleden was het gebruik van isolatiemiddelen om dat soort doelstellingen te behalen vrij matig. In algemene zin liep en loopt Nederland zeker niet voorop in het stellen van eisen ten aanzien van isolatie. Eerder achter.' Als toeleverancier loopt hij voor de troepen uit. ‘We werken vanuit de Trias Energetica. Dat betekent dat je voor een gebouw altijd eerst de vraag naar energie moet reduceren (door onder andere isolatie) en pas daarna het energiegebruik moet gaan optimaliseren door middel van installaties. In de praktijk wordt veel meer andersom geimplementeerd. Iedereen in Nederland weet wat een cv-ketel of HR+ ketel is, maar de doorsnee consument weet niet echt wat isolatie inhoudt of wat je daarmee op het gebied van energiebesparingen en CO2-reductie kunt bereiken.’

Bewustwording
Het duurt lang voordat die boodschap bij de consumenten landt en vervolgens draagvlak krijgt. ‘Bewustwording in de markt, dus bij de consument, architect en aannemer kost heel veel tijd. Maar in ieder land zie je op een gegeven moment dat kwartje wel vallen. Dan pakt de architect het op, nemen de volumes toe en dan begint het te lopen. In Engeland zagen we dat als eerste. Maar’, voegt Jacobs er aan toe, ‘België heeft zich ook snel ontwikkeld.’ Dat ligt volgens hem vooral aan het feit dat Belgen vaak zelf hun eigen huis bouwen. Lachend: ‘Ze zeggen niet voor niets dat een Belg met een baksteen in zijn maag wordt geboren.’ Om er serieus aan toe te voegen, ‘dat de consument, op het moment dat hij zelf gaat bouwen, zich veel meer in het product en de materialen verdiept. Dan daalt een boodschap veel sneller in.’

Lees het hele interview met Hans Jacobs in het nieuwe Bouwformatie Magazine. Klik hier voor een gratis proefexemplaar.

Overig Thema

Whitepaper kosteneffectiviteit BENG 20-02-2019
BENG: geen keuze meer tussen energie opwekken of besparen 16-01-2019
Bouwen volgens de BENG-eis 12-12-2018
Voorlopige BENG-eisen bekendgemaakt 12-12-2018
BENG 22-11-2016
Bijna Energie Neutrale Gebouwen 22-11-2016
Luchtdicht bouwen 18-11-2016
Trias Energetica 17-11-2016
Energielabel 15-11-2016
Passiefhuis 14-11-2016
 

Onze partners

  • Xella Nederland SILKA
  • Calduran Kalkzandsteen
  • BIA Beton
  • Kubus Informatiesystemen
  • Archidat Bouwformatie
  • Dutch Engineering
  • JET BIK Projecten
Sluit deze advertentie